تاریخچه فرش ماشینی
نوشته شده توسط : محمد سلحشوری

فرش برای اولین بار در کشور ایران بافته شد ومیتوان گفت که ایران مهد اختراع و تولید فرش جهان است. فرش ایران نماد با ارزشی از کشورمان محسوب میشود بطوریکه از گذشته ها در دید همه ی کشورهای جهان؛ به عنوان کالایی با ارزش و زیبا شناخته شده است. بسیاری از باستان شناسان و تاریخ دانان فرش را به ایران منسوب می دانند و کشف فرش پازیریک نیز آن ها را به این انتساب مصمم تر کرد . فرش پازیریک درسال 1327 توسط جمعی از باستان شناسان روسی در منطقه سیبری روسیه کشف شد . به علت اینکه این فرش دارای طرح های گوزن و سربازان سواره نظام بود آنرا به دوران حکومتی هخامنشی منسوب کردند. بدین صورت قدیمی ترین قالی جهان قالی ایرانی است . فرش کاشان به دلیل قرار گرفتن در جاده ابریشم دارای قدمت طولانی است. فرش کاشان به واسطه نام کاشان و هنر سنتی کاشانی در شهرها وکشورهای زیادی خریدار دارد . فرش کاشان چه از لحاظ فرش ماشینی کاشان و چه از لحاظ فرش دستبافت کاشان دارای کیفیت و زیبایی متفاوتی است که خریداران زیادی را به خود جذب می کند. امروزه کشور ما حدود سی درصد از فرشهای دستباف دنیا را تولید و تامین میکند و قابل ذکر است که تقریبا در همه جای دنیا بهترین و زیباترین فرشها را متعلق به ایران میدانند. یکی از تفاوت های اصلی فرش دستباف و فرش ماشینی در نوع الیاف به کار رفته در بافت آنها و نحوه ی تولیدشان میباشد. از نظر تاریخی؛ حدود چهل سال است که انواع طرح فرش ماشینی در ایران تولید می شود و با گذشت زمان عواملی چون ، طرح های بسیار متنوع و متفاوت و همچنین قیمت مناسبی که به دلیل سرعت تولید و نوع الیاف و مواد اولیه ی آنهاست ، سبب استقبال زیادی از سوی مردم شده است.

 فرش ماشینی

فرش ماشینی نوع مصنوعی از قالی است که بر خلاف قالی دستبافت توسط ماشین‌ های صنعتی بافته می‌شود.این فرش به علت سرعت تولید و همچنین ارزان بودن مواد اولیه نسبت به قالی دستبافت قیمت ارزانتری دارد. درست است که فرش ماشینی قدمت زیادی در ایران ندارد ، اما در این مدت زمان بسیار کوتاه توانسته است با ارائه فرش های ماشینی باکیفیت جایگاه خود را در جهان تثبیت کند. ازمزایای فرش ماشینی : ساده تر بودن اجرای آن،کیفیت بهتر نقش واجرای تصاویر هنری وشخصی روی آن است.

 

تاریخچه فرش ماشینی

حدود 50 سال پیش اولین کارخانه فرش در کاشان افتتاح شد و این صنعت برای اولین بار در جهان در کاشان پدید آمد. درواقع اولین کارخانه تولیده کننده فرش ماشینی در جهان درشهر کاشان تاسیس شده است. به مرور زمان و با توسعه صنعت فرش ماشینی کارخانه فرش های بسیاری درکاشان تاسیس شدند. البته در شهر های دیگر ایران هم تولید فرش ماشینی وجود دارد ، اما کاشان بیش از 70 درصد تولید و نیاز کشور را تامین می کند ، به همین دلیل کاشان پایتخت فرش ماشینی ایران و جهان نام گرفته است . فرش ماشینی امروزه به جزء جدا نشدنی منازل بسیاری از ما ایرانیان تبدیل شده است.

 فرش ماشینی کاشان

همانطور که گفتیم فرش ماشینی کاشان قدیمی ترین فرش ماشینی ایران است. اولین فرشی که به صورت ماشینی و با دستگاه در ایران تولید شد بسیار سبک و با پرز کوتاه بود و با ساده ترین دستگاه های آن زمان یعنی دستگاه فرانسوی ژاکارد تولید گردید. درابتدا فرش ماشینی کاشان بین مردم جا نیافتاده بود تا اینکه با تولیدات زیبا و دستبافت گونه و همچنین قیمت مناسب تر نسبت به فرش دستبافت این فرش توانست در سد خرید مردم جای بگیرد. با افزایش نیاز بازار به تدریج روش های بافت فرش ماشینی و دستگاه های مخصوص آن نیز پیشرفت چشمگیری کردند.

ساختار فرش ماشینی

در بافت فرش از سه نوع نخ استفاده میشود که به آنها نخ تار، پود و نخ پرز یا همان خاب میگویند. دراکثر مواقع نخ تار و پود استفاده شده در فرشهای ماشینی از جنس پنبه ، پلی استر و جوت تشکیل شده است. نخی که بعنوان نخ تار در فرش های ماشینی استفاده میشود بیشتر ترکیبی از پنبه و پلی استر می باشد. نخ تار یا چله موجب استحکام و مقاومت فرش در جهت طولی آن میشود بنابراین هرچه کیفیت خود الیاف و ریس آنها بالاتر باشد ، کیفیت و دوام فرش نیز بیشتر خواهد بود. اغلب نخ های تار در فرشهای ماشینی پلی پروپیلن وBCF از همان جنسی میباشد که نخ پرز را تشکیل میدهد چراکه نخ BCF نسبت به مخلوط پنبه و پلی استر ، جنس ارزان تری محسوب میشود. فرش ماشینی کاشان دارای سه الگو برای بافت می باشد . یکی طرح افشان که بدون طرح ترنج است و فقط دارای حاشیه است . الگوی دیگر ، الگوی طرح ترنج و لچک است . یک طرح بزرگ در وسط فرش قرار می گیرد و خارج از حاشیه داری طرح هایی در گوش تا گوش فرش ماشینی کاشان است . طرح سوم به طرح خشتی معروف است . طرح خشتی دارای انواع بخش ها است که در هر بخش طرح و نقش جدا در نظر گرفته شده است .

 کیفیت محصولات کارخانه فرش کاشان

کارخانه های تولید کننده فرش کاشان باسابقه کاری بالا ، دارای کیفیتی مثال زدنی می باشند و اگر شما به دنبال فرش ماشینی درجه یک و با کیفیت هستید به شما فرش کاشان راپیشنهاد میکنیم . مواد اولیه مورد استفاده و نوع ماشین بافت فرش در کارخانه های کاشان به صورت درجه یک و طبق آخرین تکنولوژی هستند و دارای بهترین کیفیت و بهترین قیمت می باشند .





:: برچسب‌ها: تاریخچه فرش ماشینی ,
:: بازدید از این مطلب : 323
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 11 ارديبهشت 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: